Δευτέρα, 25 Μαρτίου, 2024

Ο πόλεμος του streaming στην Ελλάδα: Τα νέα κανάλια και ο σκληρός ανταγωνισμός

Ηπαγκόσμια κυριαρχία δεν είναι πλέον υπόθεση αδίστακτων δικτατόρων που επιθυμούν την εξουσία με κάθε κόστος και των «κακών» του Τζέιμς Μποντ που θέλουν να σκοτώσουν τον 007 και να καταστρέψουν τον κόσμο. Σήμερα είναι πλατφόρμες streaming που διεξάγουν σε μια ολοένα και ακριβότερη μάχη για τον έλεγχο των… ματιών του πληθυσμού.

Ο χορός των δισεκατομμυρίων πλέον αγγίζει και τα διαδικτυακά τηλεοπτικά δεδομένα της χώρας μας. Το καλοκαίρι που μας πέρασε αποδείχτηκε ιδιαιτέρως θερμό για τις πλατφόρμες streaming υπηρεσιών με παλαιούς και νέους παίκτες να επιχειρούν να πάρουν θέση ισχύος προκειμένου να «καβαλήσουν» τη μεγάλη στροφή του κοινού, που αναμένεται να εκτοξευθεί έως το 2025.

- Διαφήμιση -

Σύμφωνα με υπολογισμούς της PwC η παγκόσμια αγορά ΟΤΤ video υπολογίζεται περίπου στα 79 δισ. ευρώ από περίπου 31,9 δισ. ευρώ που ήταν πέρυσι. Η αγορά του online streaming περιεχομένου εμφανίζει μεγάλη δυναμική ανάπτυξης και στη χώρα μας. Αν και προς το παρόν εξειδικευμένα στοιχεία για την ελληνική αγορά δεν υπάρχουν, μία γενική εκτίμηση της PwC αναφέρει ότι το σύνολο του τομέα ψυχαγωγίας, διασκέδασης και ΜΜΕ, υπολογίζεται κάπου στα 3,9 δισ. ευρώ ετησίως με την προοπτική να φτάσει στα 5,44 δισ. ευρώ έως το 2025.

Τα νέα κανάλια της ελληνικής αγοράς και ο ανταγωνισμός με διεθνείς όρους

Η πανδημία του κορονοϊού και οι πρωτόγνωρες συνθήκες εγκλεισμού που γνώρισε ο πλανήτης εκτόξευσαν τη χρήση streaming υπηρεσιών. Σε αυτή την καταναλωτική στροφή δεν συμμετέχει μόνο η νέα γενιά των θεατών, που σε μεγάλο βαθμό προτιμούν τις ψηφιακές πλατφόρμες για ενημέρωση, διασκέδαση και ψυχαγωγία, αλλά πλέον συμπαρασύρονται και άλλες ηλικιακές ομάδες.

Το Netflix ήταν (και παραμένει σε μεγάλο βαθμό) ο νικητής αυτής της κούρσας της τελευταίας 3ετίας-4ετίας.

Τον τελευταίο χρόνο έχουν πυροδοτηθεί ήδη εξελίξεις και λαμβάνονται πρωτοβουλίες ώστε να δοθεί η αντίστοιχη απάντηση και από εγχώριες δυνάμεις που αντιλήφθηκαν νωρίς τις αλλαγές στην αγορά που επιτάχυνε η πανδημία. Είτε αυτό αφορά καθαρά το συνδρομητικό κομμάτι της αγοράς, είτε το ελεύθερης λήψης είτε το αποκαλούμενο pay per view (πληρωμή ανά θέαση).

- Διαφήμιση -

Ήδη έχει ανακοινωθεί η είσοδος στην ελληνική αγορά των υπηρεσιών των HBO Max και Disney+. Εκτός από το Netflix, που κρατά τα ηνία στη χώρα με σχεδόν 400.000 συνδρομητές, το ελληνικό κοινό μπορεί να ψυχαγωγηθεί από τις πλατφόρμες Cinobo, Apple TV και Amazon Prime Video. Μερίδιο στην προτίμηση του κοινού διεκδικούν και το Cosmote TV, η Vodafone TV, το Wind Vision και φυσικά η Nova, που ετοιμάζεται να λανσάρει την πλατφόρμα EON.

Το τοπίο αλλάζει άρδην με την άφιξη των νέων μεγάλων πλατφορμών. Οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε πολύ πλουσιότερες κινηματογραφικές παραγωγές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το Disney+ έρχεται με τις ταινίες Disney, φυσικά, αλλά και τους υπερήρωες της Marvel, ενώ από το HBO Max στριμάρονται οι ταινίες της Warner Bros.

Ως νέος παίκτης στην αναπτυσσόμενη αγορά φιλοδοξεί να εισέλθει στην αγορά το επόμενο διάστημα και ο όμιλος ΑΝΤ1 μετά την απόφαση του κ. Θοδωρή Κυριακού για τη δημιουργία συνδρομητικής πλατφόρμας με στόχευση να λειτουργήσει σε 12 χώρες με πρωτογενές περιεχόμενο καλύπτοντας μια δεξαμενή 120 εκατομμυρίων τηλεθεατών.

Οι βασικοί παίκτες που κονταροχτυπιούνται στην εγχώρια αγορά και οι εναλλακτικές προσπάθειες

Το μεγάλο παιχνίδι στην Ελλάδα αναμένεται ότι θα γίνει ανάμεσα σε Cosmote και Nova αφού σε λίγο θα ανταγωνίζονται με τους ίδιους όρους με την εξαγορά της Wind από την Nova. Πλέον και οι εταιρείες θα παρέχουν τηλεφωνία, Ίντερνετ και τηλεόραση και αυτό κάνει τον ανταγωνισμό ακόμη δυσκολότερο. Και οι δύο δείχνουν πρόθεση για επένδυση στο περιεχόμενο αλλά ακόμη δεν είναι σαφές σε ποιο επίπεδο και ποιότητα υπηρεσίας θα καταλήξουν οι δύο προσφορές.

- Διαφήμιση -

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του καλοκαιριού του 2021, υπολογίζεται ότι υπάρχουν 1,1 εκατομμύριο συνδρομητές τηλεόρασης. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς το κατέχει η Cosmote, η οποία διαθέτει περί τους 575.000 συνδρομητές. Έπεται η Nova με 464.000 πελάτες/συνδρομητές στη δορυφορική ψηφιακή πλατφόρμα της σε Ελλάδα και Κύπρο.

Στην πλατφόρμα της Vodafone, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι εγγεγραμμένοι περίπου 150.000 συνδρομητές, ενώ η Wind Vision διαθέτει περί τους 80.000 συνδρομητές.

Στη γενικότερη αγορά θέση διεκδικούν και μια σειρά από άλλες πλατφόρμες που μπορεί σήμερα να εμφανίζονται ως εναλλακτικές, ωστόσο πλέον έχουν το δικό τους κοινό και χτίζουν τις βάσεις για ένα δυναμικό αύριο. H streaming πλατφόρμα της δημόσιας τηλεόρασης, το Ertflix, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ έχει κερδίσει χιλιάδες τηλεθεατών με αρκετούς πλέον να λένε ότι το ανταποδοτικό τέλος της ΕΡΤ «πιάνει τόπο». Παρόλο που το Ertflix παρέχεται δωρεάν αξίζει αναφοράς μιας και πλέον έχει μπει δυνατά στον ελληνικό χάρτη του streaming.

Η πλατφόρμα Cinobo ή Cinema No Borders όπως είναι το πλήρες όνομα ξεχωρίζει. Το δημιούργημα της κυρίας Δάφνης Μπεχτσή από πολλούς έχει χαρακτηριστεί το «ελληνικό Netflix». Ουσιαστικά πρόκειται για μια ψηφιακή ταινιοθήκη από εκατοντάδες ταινίες του ανεξάρτητου και arthouse κινηματογράφου από όλο τον κόσμο. Εμπλουτίζεται εβδομαδιαία με νέες προσθήκες, μεταξύ των οποίων και μια πρεμιέρα, δηλαδή μια ταινία που δεν έχει κυκλοφορήσει ξανά στην Ελλάδα. Η πλατφόρμα βγήκε στον αέρα σχεδόν παράλληλα με την έκρηξη της πανδημίας και δεν άργησε να αποκτήσει φανατικό κοινό.

Αξιοπρόσεκτη επίσης είναι η πλατφόρμα που δημιούργησε (από την ανάγκη των κλειστών κινηματογράφων εν μέσω των lockdown) η εταιρεία διανομής Strada Films. Στη διαδικτυακή πλατφόρμα της μπορεί κανείς να δει ταινίες των οποίων τα δικαιώματα έχει η εταιρεία – νέες και παλαιότερες. Μάλιστα ο χρήστης έχει τη δυνατότητα ενοικίασης ή αγοράς. Για τον ίδιο σκοπό δημιούργησε τη δική της πλατφόρμα και η εταιρεία διανομής Weird Wave.

Η μάχη σε διεθνές επίπεδο

Αν και οι μεγάλες πλατφόρμες έχουν τις ρίζες τους στην αμερικανική αγορά, πλέον οι μεγαλύτερες έχουν προ πολλού επεκταθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Αποτέλεσμα; Ο πόλεμος πλέον έχει λάβει παγκόσμια χαρακτηριστικά.

Την ανάδειξη του νικητή δυσκολεύει το γεγονός ότι κάθε πλατφόρμα έχει διαφορετικό χαρακτήρα, κοινό, συνδρομητική και διαφημιστική πολιτική, στόχους εσόδων (που συνήθως δεν αποκαλύπτονται) και συνδρομητών (επίσης ασαφείς ανά χώρα), κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να γίνουν αποτελεσματικές συγκρίσεις με απόλυτα μεγέθη, ώστε να βγει ένα συμπέρασμα, αν όχι για τον νικητή, τουλάχιστον για αυτόν που τα πηγαίνει καλύτερα.

Ο πιο σημαντικός δείκτης για την επιτυχία είναι ο αριθμός των συνδρομητών. Όσες πλατφόρμες θέλουν να διαπρέψουν έχουν στόχο να ξεπεράσουν τα 200 εκατομμύρια. Έναν στόχο, πάντως που το Netflix έχει ήδη πετύχει.

Το Disney+, για παράδειγμα, που τώρα έχει 95 εκατομμύρια συνδρομητές σε ολόκληρο τον κόσμο, προβλέπει ότι μέχρι το 2024 αυτοί θα αγγίζουν τα 260 εκατομμύρια. Το Amazon Prime ανακοίνωσε ότι έχει 150 εκατομμύρια πελάτες, οι οποίοι ωστόσο απολαμβάνουν και άλλες υπηρεσίες πέρα από το streaming, όπως τα δωρεάν μεταφορικά για τις αγορές τους.

Το HBO Max είναι το τελευταίο που ξεκίνησε μια επίθεση στο χώρο του streaming. Έκανε ντεμπούτο στις ΗΠΑ πέρυσι και πλέον έρχεται σε έξι ευρωπαϊκές περιοχές αυτόν τον μήνα, 21 ακόμη έως το τέλος του 2022 και σχεδιάζει να είναι σε 190 χώρες έως το 2026.

Πηγή: Newsbeast.gr

Σχετικά άρθρα

Νέα άρθρα